Mijn geboekte zomervakantie en corona

nieuws van 28 mei

Mijn geboekte zomervakantie en corona

De coronacrisis heeft nog steeds een grote impact en er heersen constant onzekerheden. Ook nu de zomervakantie steeds dichterbij komt en grenzen van enkele landen weer opengaan voor toeristen. Dit brengt vragen met zich mee over het al dan niet annuleren van de geboekte zomervakantie. In deze blog vertellen wij wat de mogelijkheden zijn.

Annuleer nooit zelf je vakantie

Neem eerst contact op met het reisbureau, accommodatie of luchtvaartmaatschappij waar jij jouw vakantie hebt geboekt. Volgens de voorwaarden van veel verzekeraars geldt dat de reisorganisatie waar de vakantie is geboekt eerst met een voorstel moet komen voor een terugbetaling of compensatie. Een compensatie kan bestaan uit een voucher of de mogelijkheid om de reis om te boeken. Dit geldt voor alle reisorganisaties en daarom adviseren wij jou om de geboekte vakantie niet zelf te annuleren maar eerst te overleggen over een oplossing. Dit kan eventueel in overleg met jouw adviseur.

Advies over het betalen van de reissom

Vanwege de onzekere situatie is het verstandig om uitstel van betaling aan te vragen bij de reisorganisatie. Vraag om uitstel van betaling tot het moment waarop duidelijk is of de reis door kan gaan.

Contact met reisorganisatie

Normaal gesproken neemt de organisatie waar de vakantie is geboekt enkele weken voor de vertrekdatum contact met je op. In dit geval zal de reisorganisatie met jou overleggen over het annuleren van de geboekte vakantie en de compensatiemogelijkheden omdat voor alle landen nog steeds code oranje of rood is afgegeven, wat betekent dat er een negatief reisadvies geldt. De compensatiemogelijkheden kunnen bestaan uit restitutie, een voucher of de vakantie kan worden omgeboekt naar een andere datum. Mocht je binnen drie weken voor vertrek niets horen van de reisorganisatie, neem dan zelf contact op om te overleggen over een oplossing.

Geen oplossing? Neem dan contact op met je persoonlijk adviseur

Is er contact geweest met de reisorganisatie en bieden zij geen restitutie of compensatie? Neem dan contact op met jouw persoonlijk adviseur. Dan kijken wij samen wat we voor jou kunnen betekenen.