Multidisciplinair en breed financieel advies met persoonlijke aandacht

blog van 30 mei door Jean Paul

Multidisciplinair en breed financieel advies met persoonlijke aandacht

Onze kracht? Normaal doen, doen wat je zegt en zeg wat je doet. En veel gemak voor de klant.” Als Jean Paul Deterink op de praatstoel zit over zijn bedrijf, dan komt het verhaal er vloeiend uit. Hij nam het bedrijf dat zijn ouders in 1991 startten in 2007 over - en het is wel duidelijk dat hij goed heeft nagedacht over wat hij wil uitstralen.


Ook het pand waarin we hebben plaatsgenomen, het voormalige restaurant De Möl in Denekamp, hoort bij die uitstraling. Het ziet er allemaal netjes uit. Smetteloos. Dit is geen dertien-in-een-dozijnbedrijf, maar een zorgvuldig opererende dienstverlener. Blijkt ook online, op de website deterink.nl.

Voor iedereen tijd

“Toen we hier in 2014 naartoe verhuisden, wilden we ook meer uitstraling.” Het pand werd wit geschilderd. Herkenbaar, want de vestiging in Tubbergen aan het Raadhuisplein draagt ook die kleur. Verder is er nog een dependance in Geesteren. “We hebben een goede klantenkring opgebouwd, omdat we het op een persoonlijke manier doen. De klant mag hier iets over de schutting gooien en wij lossen het dan op. Maar er is ook veel aandacht voor de klant, voor een praatje. We hebben geen strakke agenda en nemen voor iedereen de tijd.”

“We hebben geen strakke agenda en nemen voor iedereen de tijd”

Brede financiële inslag

“De grote banken hebben veel klanten verloren aan bedrijven zoals wij,” vertelt Deterink. “We hebben een persoonlijke benadering, met een brede financiële inslag. We bieden multidisciplinair financieel advies: we doen verzekeringen, hypotheken en hebben ook de Regiobank. Verder financiële planning, vermogensadvies, testamentadvies en begeleiding bij het opstarten van een bedrijf. Soms schuurt het tegen accountancy aan. Zowel particulieren als zakelijke klanten krijgen hier alle aandacht.”

Financiële rust

Zijn adviseurs hebben geen omzetdoelstelling. “De enige doelstelling die ze hebben, is de klant goed helpen en voorzien van een juist en breed financieel advies. We nemen daarbij alle facetten mee, nemen daar rustig de tijd voor en geven echt aandacht aan de klant. Heel anders dan de grote banken. Klanten hebben hier ook vaste aanspreekpunten: een adviseur én iemand van de binnendienst, die bijvoorbeeld schades afwikkelt, wijzigingen doorvoert of vragen beantwoordt. En dan maakt het niet uit of het over de bank, verzekeringen of de hypotheek gaat.” In tegenstelling tot de grote banken focust Deterink zich juist wél op de klanten die aandacht zoeken. “Mensen die graag alles uit handen geven. Er zijn voldoende mensen die veel zaken zelf kunnen afhandelen, dat is niet onze doelgroep. Zie het als een woonhuis, de fundering moet goed zijn. Dat geldt ook voor de financiële fundering, privé en zakelijk. Wij zorgen ervoor dat er geen dingen worden vergeten of juist dubbel worden gedaan. Wij zorgen voor de fundering, voor financiële rust.”

Het totale beeld

“Grootbanken focussen zich steeds minder op verzekeringen en de advisering van hypotheken. Wij doen bijvoorbeeld ook Rabobank- hypotheken, omdat zij zien dat klanten voor hun hypotheek steeds vaker voor het advieskantoor kiezen. Maar we doen zaken met alle hypotheekverstrekkers en kijken wat het best past bij onze klant. De rente is daar bij één ding, maar we kijken ook naar andere delen van de voorwaarden. En dat geldt ook voor bijvoorbeeld autoverzekeringen. Een product lijkt simpel, maar je moet er vooraf goed naar kijken. We willen het totale beeld, pas dan kunnen we goed en breed advies geven.” Deterink vervolgt: “Bankzaken kunnen hier nog op de ouderwetse manier. We hebben bijvoorbeeld munttelmachines. Verenigingen, stichtingen, particulieren en bedrijven kunnen hier geld afstorten. Maar het kan natuurlijk ook modern, met een app.”

Familiair bedrijf

“We zijn een hecht team, een familiair bedrijf. We werken met veertig mensen, verdeeld over drie kantoren. Ook tijdens de coronaperiode konden onze klanten hun contactpersonen gewoon op het rechtstreekse nummer bellen. Makkelijk voor iedereen. Niet alleen klanten, maar goede medewerkers zijn ook belangrijk. Onze medewerkers vinden het fijn om naar de klanten toe te gaan, en dat willen we zo houden. Koste wat het kost. Daarin zijn we juist onderscheidend. Voor klant én medewerker.”

Risicoanalyse voor ondernemers

Deterink: “Voor ondernemers doen we de financiële planning. Van de actuele stand van zaken tot het pensioen en het regelen van de zaken bij overlijden. Is er dan voldoende geld voor het gezin? Maar ook: heb je je wachtwoorden goed opgeslagen? Weet iemand waar de sleutels liggen? Ook naar dat soort vragen kijken we. Net als naar de risico’s van het bedrijf, want cyber is actueel, maar hoe zit het met je gebouwen, je inventaris, je bedrijfsmiddelen? Of je reputatieschade? Dat brengen we allemaal in kaart in een risicoanalyse en dan gaan we kijken wat we met preventie kunnen oplossen. Dat doen we voor zzp’ers, maar ook voor het grootbedrijf. En voor de agrarische sector, een hele specifieke tak. Daarvoor hebben we zelfs een speciale medewerker in dienst, die zelf ervaring heeft in de sector. Hij kent de boeren, het boerenleven en ook hoe zo’n onderneming in elkaar zit.”

Jean Paul Deterink

Directeur

neem contact op
Jean Paul Deterink